Data: 07.01.21 r. (piątek)
Temat kompleksowy: Czy można cofnąć czas?
zielonym – wiosna: cebulka kwiatu, nasiona w woreczku
czerwonym – jesień: parasol, kasztany lub żołędzie, jabłko.
Pomoce wykorzystane w zabawie Jaka to pora roku?
R. zwraca uwagę na stałe następstwo i cykliczność pór roku.
Następnie R. prosi dzieci, by przyjrzały się kolejności ułożenia przedmiotów i spróbowały ją zapamiętać. Dzieci zamykają oczy, a R. chowa jeden z przedmiotów. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jakiego przedmiotu brakuje i do której pory roku się odnosił. Chętne dziecko proponuje inny przedmiot, którym można zastąpić ten brakujący.
Napisy – nazwy miesięcy: STYCZEŃ, LUTY, MARZEC, KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC, LIPIEC, SIERPIEŃ, WRZESIEŃ, PAŹDZIERNIK, LISTOPAD, GRUDZIEŃ.
R. wprowadza dzieci w zadanie, mówiąc: Kiedyś ludzie nie mogli sprawdzić prognozy pogody w telewizji ani w Internecie, ale zauważali pewne zależności między porami roku. Na przykład, jeżeli w styczniu padał deszcz, zwykle oznaczało to, że zima się wydłuży (bo śnieg będzie padał później). Aby zapamiętać te obserwacje przyrody, ludzie stworzyli rymowane przysłowia, które pomagają opisywać (przewidywać) pogodę. Czy potraficie dokończyć przysłowia i powiedzieć, co oznaczają?
R. kładzie napis STYCZEŃ (może też poprosić dzieci o próbę odnalezienia nazwy miesiąca), odczytuje nazwę miesiąca i przedstawia przysłowie, zachęcając dzieci do rymowania przez zastosowanie pauzy. Jeżeli dzieci będą miały trudności ze znalezieniem właściwego słowa,
R. podaje pierwszą sylabę lub głoskę jako podpowiedź.
Kiedy styczeń mokry trzyma, zwykle bywa długa… (zima).
Gdy dzieci odkryją rym, R. pyta je, jak rozumieją przysłowie.
Kolejne przysłowia:
Idzie luty, podkuj/ szykuj… (buty).
W marcu jak w… (garncu).
Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę… (lata) lub Deszcze częste w kwietniu wróżą, że owoców będzie... (dużo).
W maju jak w... (gaju).
Grudzień ziemię grudzi i domy... (studzi).
5. Długi miesiąc czy krótki miesiąc? – określanie długości miesięcy.
R. prosi dzieci, by zamknęły w pięść lewą dłoń. N. mówi dzieciom, że licząc kostki dłoni, możemy sprawdzić, czy miesiąc jest dłuższy (ma 31 dni), czy krótszy (ma 28, 29, 30 dni). Następnie zaczyna wskazywanie. Mówiąc nazwy miesięcy, wskazuje na kostkę palca (miesiąc długi) lub przestrzeń między kostkami (miesiąc krótki):
kostka małego palca lewej dłoni – styczeń,
przestrzeń między kostkami – luty,
kostka palca serdecznego lewej dłoni – marzec,
przestrzeń między kostkami – kwiecień,
kostka palca środkowego lewej dłoni – maj,
przestrzeń między kostkami – czerwiec,
kostka palca wskazującego lewej dłoni – lipiec.
kostka palca wskazującego prawej dłoni – sierpień,
przestrzeń między kostkami – wrzesień,
kostka palca środkowego prawej dłoni – październik,
przestrzeń między kostkami – listopad,
kostka palca serdecznego prawej dłoni – grudzień.
í Jak się może nazywać ostatni miesiąc roku?
í Jak się może nazywać najgorętszy/ najzimniejszy miesiąc roku?
í Jak się może nazywać miesiąc, w którym jedziemy na wakacje?
í Jak się może nazywać miesiąc, w którym zaczyna się rok szkolny?
í Jak się może nazywać miesiąc, w którym jemy truskawki?
Pytania pomocnicze mogą tworzyć także dzieci.
Wyprawka (kto ma w domu), karta 14, nożyczki, klej, flamastry, kartka z bloku rysunkowego.
Polecenia:
- Narysuj na kartce flamastrami leśną polanę otoczoną drzewami w wybranej przez siebie porze roku.
- Dorysuj liskowi sierść i wąsy czarnym flamastrem.
- Powiedz jaką porę roku przedstawia twój obrazek.
Polecenia:
- Rysuj zegary po śladach, bez odrywania kredki od kartki.
- Narysuj na zegarach wskazówki godzinowe tak, aby wskazywały godziny zapisane pod zegarami.
Polecenia:
Polecenie:
„Sto lat”
Kto
zawsze przytuli mnie?
To
moja babcia – tak, dobrze to wiem!
Dzisiaj jej życzenia ślę.
Ref.:
Sto lat, babciu sto lat,
Sto
lat, babciu sto lat,
Wszystkie
wnuczki życzą Ci,
Sto lat, sto lat, babciu żyj!
2.
Kto bajkę czyta, gdy zasnąć chcę już?
Kto
ważnych spraw uczy mnie?
To
jest mój dziadek – tak dobrze to wiem!
Dzisiaj mu życzenia ślę.
Ref.:
Sto lat, dziadku sto lat,
Sto
lat, dziadku sto lat,
Wszystkie
wnuczki życzą Ci,
Sto
lat, sto lat, dziadku żyj
Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz