czwartek, 6 stycznia 2022

Data: 07.01.21 r. (piątek)

Temat kompleksowy: Czy można cofnąć czas?

Temat dnia: Cztery pory roku i dwanaście miesięcy.

1. Zimowe ćwiczenia w podskokach.


2. Jaka to pora roku? – zabawa w budowanie skojarzeń.

Przedmioty w worku: czapka, szalik, rękawiczki, cebulka kwiatu, nasiona w woreczku, okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, klapek, parasol, kasztany lub żołędzie, jabłko, cztery kartki formatu A4 w kolorach: niebieskim, zielonym, żółtym, czerwonym.
Rodzic przygotowuje worek z różnymi przedmiotami charakterystycznymi dla pór roku oraz kartki formatu A4 w czterech kolorach. R. zaprasza dziecko, by włożyło rękę do worka i na podstawie samego dotyku powiedziało, jaki przedmiot trzyma w dłoni. Zamiast nazywać go od razu, może podać definicję (np. zakładamy je na nos, gdy świeci słońce – okulary przeciwsłoneczne). Po wyjęciu przedmiotu z worka umieszcza go na kartce w odpowiednim kolorze:
niebieskim – zima: czapka, szalik, rękawiczki,
zielonym – wiosna: cebulka kwiatu, nasiona w woreczku
żółtym – lato: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, klapek,
czerwonym – jesień: parasol, kasztany lub żołędzie, jabłko.

3. Kalejdoskop pór roku – dostrzeganie rytmu i następstwa pór roku.
Pomoce wykorzystane w zabawie Jaka to pora roku?

R. pyta o aktualną porę roku. Następnie chętne dziecko wybiera jeden z przedmiotów kojarzących się z zimą i kładzie go w wyznaczonym przez R. miejscu. R. zadaje kolejne pytanie: Jaka pora roku przychodzi po zimie? Dziecko wybiera przedmiot kojarzący się z wiosną i układa go po tym, który kojarzył się z zimą. Dzieci kontynuują rytm.
R. zwraca uwagę na stałe następstwo i cykliczność pór roku.
Następnie R. prosi dzieci, by przyjrzały się kolejności ułożenia przedmiotów i spróbowały ją zapamiętać. Dzieci zamykają oczy, a R. chowa jeden z przedmiotów. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jakiego przedmiotu brakuje i do której pory roku się odnosił. Chętne dziecko proponuje inny przedmiot, którym można zastąpić ten brakujący.

4. "Przysłowie prawdę ci powie" – rozwijanie kompetencji językowych.
Napisy – nazwy miesięcy: STYCZEŃ, LUTY, MARZEC, KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC, LIPIEC, SIERPIEŃ, WRZESIEŃ, PAŹDZIERNIK, LISTOPAD, GRUDZIEŃ.
R. wprowadza dzieci w zadanie, mówiąc: Kiedyś ludzie nie mogli sprawdzić prognozy pogody w telewizji ani w Internecie, ale zauważali pewne zależności między porami roku. Na przykład, jeżeli w styczniu padał deszcz, zwykle oznaczało to, że zima się wydłuży (bo śnieg będzie padał później). Aby zapamiętać te obserwacje przyrody, ludzie stworzyli rymowane przysłowia, które pomagają opisywać (przewidywać) pogodę. Czy potraficie dokończyć przysłowia i powiedzieć, co oznaczają?
R. kładzie napis STYCZEŃ (może też poprosić dzieci o próbę odnalezienia nazwy miesiąca), odczytuje nazwę miesiąca i przedstawia przysłowie, zachęcając dzieci do rymowania przez  zastosowanie pauzy. Jeżeli dzieci będą miały trudności ze znalezieniem właściwego słowa,
R. podaje pierwszą sylabę lub głoskę jako podpowiedź.

Kiedy styczeń mokry trzyma, zwykle bywa długa… (zima).

Gdy dzieci odkryją rym, R. pyta je, jak rozumieją przysłowie.
Kolejne przysłowia:

Idzie luty, podkuj/ szykuj… (buty).
W marcu jak w… (garncu).
Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę… (lata)
lub Deszcze częste w kwietniu wróżą, że owoców będzie... (dużo).
W maju jak w... (gaju).
Grudzień ziemię grudzi i domy... (studzi).

5. Długi miesiąc czy krótki miesiąc?określanie długości miesięcy.

R. prosi dzieci, by zamknęły w pięść lewą dłoń. N. mówi dzieciom, że licząc kostki dłoni, możemy sprawdzić, czy miesiąc jest dłuższy (ma 31 dni), czy krótszy (ma 28, 29, 30 dni). Następnie zaczyna wskazywanie. Mówiąc nazwy miesięcy, wskazuje na kostkę palca (miesiąc długi) lub przestrzeń między kostkami (miesiąc krótki):

kostka małego palca lewej dłoni – styczeń,
przestrzeń między kostkami – luty,
kostka palca serdecznego lewej dłoni – marzec,
przestrzeń między kostkami – kwiecień,
kostka palca środkowego lewej dłoni – maj,
przestrzeń między kostkami – czerwiec,
kostka palca wskazującego lewej dłoni – lipiec.

Zmiana dłoni – wskazujemy lewą dłonią na zaciśniętej prawej dłoni:
kostka palca wskazującego prawej dłoni – sierpień,
przestrzeń między kostkami – wrzesień,
kostka palca środkowego prawej dłoni – październik,
przestrzeń między kostkami – listopad,
kostka palca serdecznego prawej dłoni – grudzień.

6. Nazwy miesięcy... na nowo! – zabawa twórcza.
R. zaczyna zabawę, pytając dzieci o nazwę bieżącego miesiąca, a następnie mówi: Nazwy miesięcy powstały na podstawie tego, co się dzieje w przyrodzie, np.: styczeń to pierwszy miesiąc, który styka (łączy) stary rok i nowy rok. Kwiecień to miesiąc, w którym kwitną kwiaty. W lipcu kwitną lipy. Sierpień to miesiąc, w którym rolnicy używali sierpów do koszenia zboża. W listopadzie spadają liście z drzew, a w grudniu ziemia jest zmarznięta na grudy. A może teraz my spróbujemy nazwać miesiące na nowo?
R. zaprasza dzieci do wymyślania nowych nazw miesięcy na podstawie pytań pomocniczych:
í Jak się może nazywać ostatni miesiąc roku?
í Jak się może nazywać najgorętszy/ najzimniejszy miesiąc roku?
í Jak się może nazywać miesiąc, w którym jedziemy na wakacje?
í Jak się może nazywać miesiąc, w którym zaczyna się rok szkolny?
í Jak się może nazywać miesiąc, w którym jemy truskawki?
Pytania pomocnicze mogą tworzyć także dzieci.

7. "Lisek" – wykonanie pracy plastycznej.

Wyprawka (kto ma w domu), karta 14, nożyczki, klej, flamastry, kartka z bloku rysunkowego.
Polecenia:
- Narysuj na kartce flamastrami leśną polanę otoczoną drzewami w wybranej przez siebie porze roku.
- Wytnij z karty wszystkie elementy, złóż je i przyklej do kartki zgodnie ze zdjęciem poglądowym tak, by powstała z nich postać liska.
- Dorysuj liskowi sierść i wąsy czarnym flamastrem.
- Powiedz jaką porę roku przedstawia twój obrazek.

8. Zadania w kartach pracy:

Zeszyt Supersmyka s.46 – rozwijanie sprawności manualnej, odczytywanie godzin na zegarach.

Polecenia:
- Rysuj zegary po śladach, bez odrywania kredki od kartki.
- Narysuj na zegarach wskazówki godzinowe tak, aby wskazywały godziny zapisane pod zegarami.

Zeszyt Supersmyka s.47 – dokonywanie analizy słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej.

Polecenia:
- Wyszukaj i zaznacz na obrazku elementy, w których nazwach słyszysz głoskę u.
- Rozwiąż rebusy. Narysuj w ramkach coś, co ci się z nimi kojarzy. Powiedz nazwy pozostałych pór roku.
- Rysuj szlaczek po śladach, a potem – samodzielnie.

Karty pracy, cz. 2, s. 66.

Polecenia:
Obejrzyj obrazki. Nazwij przedstawione na nich pory roku. Powiedz, co na obrazku wskazuje na daną porę roku. Na każdym obrazku jest jeden element, który tam nie pasuje. Znajdź go, skreśl i zaproponuj coś innego na jego miejsce, tak by pasowało do danej pory roku.

Karty pracy, cz. 2, s. 67.

Polecenie:
Posłuchaj nazw miesięcy. Powiedz, z czym ci się kojarzą poszczególne pory roku.

Proszę powtórzcie słowa piosenki, którą uczyliśmy się w przedszkolu i którą będziemy śpiewać na występie.

„Sto lat”

 1. Kto wnet pocieszy, gdy smutny mam dzień?

Kto zawsze przytuli mnie?

To moja babcia – tak, dobrze to wiem!

Dzisiaj jej życzenia ślę.

Ref.: Sto lat, babciu sto lat,

Sto lat, babciu sto lat,

Wszystkie wnuczki życzą Ci,

Sto lat, sto lat, babciu żyj!

2. Kto bajkę czyta, gdy zasnąć chcę już?

Kto ważnych spraw uczy mnie?

To jest mój dziadek – tak dobrze to wiem!

Dzisiaj mu życzenia ślę.

Ref.: Sto lat, dziadku sto lat,

Sto lat, dziadku sto lat,

Wszystkie wnuczki życzą Ci,

Sto lat, sto lat, dziadku żyj


Teatrzyk lalkowy dla chętnych: "Bajka o 12 miesiącach"


Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.



Drodzy rodzice! Kto ma możliwość może podjechać do przedszkola po karty pracy dla dzieci! Bardzo proszę, aby dzieci ćwiczyły swoje teksty i przyniosły na piątek 14.01 stroje, ponieważ  wstępnie w piątek mamy występ z okazji Dnia Babci i Dziadka. Dziewczynki: czarne koszulki i czarne rajstopy, spódniczki z przedszkola, włosy rozpuszczone, chłopcy: białe koszule i ciemne spodnie, dodatkowo, dzieci które występują w przedstawieniu: babcia: okulary, chustkę, fartuszek itp., dziadek: okulary i  np. wąsy, stołek, mały ręcznik, koty: czarne koszulki, czarne legginsy z ogonem, maski z przedszkola. Mam nadzieję, że kwarantanna szybko minie i spotkamy się w piątek w komplecie. Dziękuję i serdecznie pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

  Data: 08.02.22 r. (wtorek) Temat kompleksowy:  Dlaczego pewien czwartek jest tłusty? Temat dnia:  Bale jak z bajki. 1. Poranna rozgrzewa  ...