czwartek, 10 grudnia 2020

 11.12.2020 r.

Temat: Kuchnia pachnąca świętami.


1. "Świąteczne porządki"- Kochani, zbliżają się święta, proszę abyście pomogli rodzicom w przygotowaniach. Razem nauczcie się tańca :)


2. "Pieczemy ciasto na święta"- ćwiczenia artykulacyjne języka 

Pieczemy z rodzicami pyszne ciasto na święta. Wsypujemy do miseczki mąkę (wysuwamy i cofamy język z jamy ustnej), wbijamy 3 jajka (3 kląsknięcia). Wsypujemy cukier (wysuwamy i cofamy język z jamy ustnej), dodajemy masło (wysuwamy i cofamy język z jamy ustnej) i wszystko mieszamy – (młynek z języka). Smakujemy czy wszystko dodaliśmy (wysunięcie języka z jamy ustnej, schowanie do środka, mlaskanie). Wkładamy ciasto na blachę i wstawiamy do piekarnika (wysuwamy i cofamy z jamy ustnej szeroki jak łopatka język). Po upieczeniu dmuchamy na gorące ciasto (dmuchanie), kosztujemy kawałek ciasta (mlaskanie), oblizujemy usta, nosek i brodę z okruszków (oblizywanie górnej i dolnej wargi, wysuwanie języka do nosa, potem do brody). Cmokamy z zadowolenia i uśmiechamy się do rodziców (cmokanie, uśmiech – zęby zwarte, pracują tylko usta).

3. „Choinki”– zabawa manualna.

Dzieci dobierają się parami z rodzicem lub rodzeństwem. Jedno z nich kładzie się na dywanie, drugie rysuje mu na plecach choinkę raz palcem prawej ręki, raz lewej. Dzieci mogą również rysować czapkę Mikołaja, ozdoby choinkowe (bombki, gwiazdki, księżyce, pawie oczka, sople itp.).  Za każdym razem, gdy dziecko po narysowaniu chce „zetrzeć tablicę”, delikatnie 

masuje dłonią plecy partnera. Po pewnym czasie następuje zamiana ról.

4. „Stół wigilijny” - R. przedstawia dziecku obrazek z potrawami wigilijnymi (przykładowe dania: karp smażony, karp w galarecie, zupa grzybowa, barszcz z uszkami, kluski z makiem,  ryba po grecku, sałatka jarzynowa, kapusta z grochem, kompot z suszonych owoców, pierogi, makowiec, kutia). R. prosi dziecko by powiedziało jaka potrawa jest jego ulubioną potrawą. Dziecko wspólnie z rodzicem stara się policzyć ile potraw znajdzie się na wigilijnym stole w naszym domu. R. opowiada dziecku o tradycji układania siana pod obrusem.

Dawno temu był zwyczaj, że gospodarz przynosił trochę siana i kładł na stole. Gospodyni przykrywała stół białym obrusem. Po kolacji wigilijnej każdy z domowników wkładał rękę pod obrus i wyciągał jedną nitkę siana. Jeżeli źdźbło było długie, zapowiadało długie, szczęśliwe życie. R. mówi również o łamaniu się opłatkiem oraz o stawianiu dodatkowego nakrycia dla niespodziewanego gościa.


W kolejnej części dzieci dowiadują się, jak obchodzone są  Święta Bożego Narodzenia w różnych krajach świata i jak dekoruje się domy w częściach świata, np. jemiołą, skarpetami, pajęczyną (na Ukrainie), udekorowanym modelem żaglowca i drewnianą misą zawieszoną na drucianej obręczy z drewnianym krzyżem i owiniętą wokół niego gałązką bazylii (w Grecji), piniatą (w Meksyku), chorągiewkami na choince (w Danii), szopkami (w Hiszpanii), figurkami św. Mikołaja, aniołkami, gwiazdkami (w Szwecji), australijskim krzaczkiem (w Australii).

Jak obchodzone są Święta Bożego Narodzenia w różnych krajach świata:

5. „Zapachy”-  zabawa  stymulująca  zmysł  powonienia. R. prezentuje dziecku 4–5 buteleczek z olejkami eterycznymi (olejki do ciast, do kadzidełek) o zapachach: pomarańczowym, cytrynowym, sosnowym, różanym i czekoladowym. Dziecko wącha, porównują zapach z odpowiednim symbolem: pomarańczą, cytryną, sosną, różą, czekoladą (symbole rodzic rysuje na małych karteczkach). Następnie dziecko otrzymuje zapachy i pomieszane symbole. Jego zadaniem jest dopasowanie symbolu do zapachu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Praca z KP2.27 – podawanie nazw świątecznych potraw, czytanie globalne wyrazów: ryby, pierogi, sałatka, barszcz, makowiec, kapusta. Rysowanie oburącz po śladzie.

 

6. „Świąteczne pierniczki” – działanie dzieci.

Dziecko zakłada strój do zajęć kulinarnych: fartuszek oraz chusteczkę na głowę, dokładnie myją ręce. R. zaprasza dziecko do zabawy w cukierników.

Zadaje pytania: 

Czym zajmują się piekarz, kucharz i cukiernik? Jaka jest różnica między zawodem piekarza a cukiernika?

Następnie wykłada na stół produkty potrzebne do wykonania pierniczków oraz przybory kuchenne. Dziecko podaje nazwy produktów, odmierza potrzebną ilość, dodaje poszczególne składniki, zagniata ciasto. Gotowe ciasto dzieli na dwie części, wałkuje. Foremkami wykrawa pierniczki o różnych kształtach, układaj na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Po upieczeniu pierniczki należy ostudzić. W kolejnych dniach będziecie je ozdabiać.

Przepis na pierniczki:

0,5 kg mąki

20 dag cukru pudru

20 dag płynnego miodu

0,5 kostki masła

1 jajko

1 mała, płaska łyżeczka sody

1 opakowanie przyprawy do piernika

Do mąki dodać cukier puder, sodę i przyprawę do piernika. Zrobić dołek, wlać miód, dodać

jajko i masło. Zagnieść ciasto. Rozwałkować i wykrawać pierniczki. Piec w temperaturze 180°

przez 8–10 min.

 

7. "Zimowy spacer"- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Kochani, a teraz namówcie rodziców na spacer. Postarajcie się sami ubrać. Pamiętajcie o czapce, rękawiczkach i szaliku, bo na dworze już zimno!

8. "Emocje"- Prawda, że zimno na dworze? A teraz pokażcie proszę, która buźka przedstawia Wasz nastrój podczas dzisiejszego dnia.


Do usłyszenia, bądźcie zdrowi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

  Data: 08.02.22 r. (wtorek) Temat kompleksowy:  Dlaczego pewien czwartek jest tłusty? Temat dnia:  Bale jak z bajki. 1. Poranna rozgrzewa  ...