środa, 8 grudnia 2021

 Data: 10.12.2021 r. (piątek)

Temat kompleksowy: Jakie sporty uprawia Pani Zima?

Temat dnia: Zimowy krajobraz.

1. Dni tygodnia - muzyczna zabawa powitalna w duchu Montessori.

https://www.youtube.com/watch?v=ojUmv6tRMrk

Rodzic pyta: Jaki dzień tygodnia jest dzisiaj? . 

2. Mała rozgrzewka przy muzyce świątecznej  "Zaczarowany śnieg".

Zatańczmy razem. Wykorzystajcie kubeczki ze śniegiem z środowych zajęć :)

https://www.youtube.com/watch?v=Yc1_av0x8LU&t=159s

3. Co by było, gdyby…? – zabawa twórcza.

Dzieci udzielają odpowiedzi na zadane przez R. pytania: Co by było, gdyby padał różowy śnieg?
– … płatek śniegu ważył tyle co cegła?
– … śnieg padał od dołu do góry?
– … samochody zamiast kół miały narty?
– … ludzie zimą chodzili w klapkach?
– … pewnej zimy nie spadł ani jeden płatek śniegu?
R. pyta dzieci, czy mają własny pomysł na pytanie, które zaczyna się od słów:
Co by było, gdyby…?

4. Kolory zimy – dziecięce hipotezy.

Pocięte kawałki bibuły w różnych kolorach (oprócz białego).
Proszę ustalcie, które kolory kojarzą Wam się z zimowym krajobrazem. Gdy dzieci wybiorą kolory, podają  przykłady np. granatowy jak wieczorne niebo, brązowy jak pnie drzew, itp. Po prezentacji rodzic odkłada wybrane kolory bibuły, by dzieci mogły ich użyć w pracy plastycznej.

5. Zima w sztuce – zapoznanie dzieci w wybranymi przykładami twórczości artystycznej.
Obrazy:  Vincenta Van Gogha (Pejzaż ze śniegiem)




Ivana Szyszkina (Na dzikiej północy)



Hendricka Avercampa (Zabawy na lodzie)



Rafała Malczewskiego (W Tatrach) 



R. prezentuje dzieciom obrazy wybranych artystów oraz zadaje pytania:
Jakie kolory widzicie na tych zimowych pejzażach?
Co czujecie, gdy patrzycie na te obrazy?
Czy przyroda zimą jest pokazana na wszystkich obrazach w taki sam sposób?
- Czy zima przedstawiona na obrazach przypomina wam pogodę, którą widzimy dziś za oknem?
- Który obraz podoba się wam się najbardziej? Dlaczego?

6. Zimowy krajobraz – wykonanie pracy plastycznej, 

Biały brystol formatu A4, gładka bibuła w odcieniach kolorów niebieskiego i fioletowego – pocięta na kwadraty, biała kredka świecowa, spryskiwacz z wodą lub pędzelek, gąbeczka, papierowa taśma malarska.

Na dzisiejszych zajęciach wykonamy zimowy krajobraz. W czasie pracy pamiętajcie o obrazach, które oglądaliśmy. Dzieci zaklejają dół kartki dwoma lub trzema rzędami taśmy malarskiej. Na pozostałej części białą kredką świecową rysują wzory (np. płatki śniegu, góry,), pryskają wodą na kartkę lub moczą gąbeczką (mogą też każdy kwadrat moczyć pędzelkiem) i układają kwadraty bibuły w dowolny sposób. Technika pracy polega na systematycznym moczeniu bibuły. Należy jednak uważać, by nie rozmiękczyć zbytnio brystolu. Pracę należy pozostawić do lekkiego wyschnięcia, można też mokrą bibułę ściągnąć oraz taśmę malarską. Trzeba uważać, ponieważ bibuła barwi nie tylko skórę :). Wzory narysowane kredką świecową powinny pozostać białe na batikowym niebieskim tle z bibuły. Dzieci mogą dorysować kolejne elementy zimowego krajobrazu pisakiem, kredką lub pastelą olejną. Kompozycję można uzupełnić bałwankami z masy solnej. Jestem bardzo ciekawa, jak wyjdą Wasze prace. Powodzenia!



Może pomogą Wam filmy: 

7. Wyścig sanek – zabawa ruchowa dla całej rodziny.
Dzieci i rodzice siadają na dywanie w czwórkach, jedno za drugim. Rozpoczynamy zabawę:
Jesteście drużynami w wyścigach saneczkarskich. Posłuchajcie i pokażcie razem ze mną, co się wydarzyło w czasie wyścigu.  Ilustrujemy ruchem  słowa, dzieci i rodzice powtarzają:
Saneczki wchodzą w ostry zakręt w prawo. (dzieci i rodzice przechyla się w swoją lewą stronę).
Saneczki wchodzą w ostry zakręt w lewo. (dzieci i rodzice przechyla się w swoją prawą stronę).
- Saneczki mijają trybuny z kibicami. (dzieci i rodzice podnosi ręce do góry, macha nimi i woła hurrra!).
- Saneczki mkną bardzo szybko w dół góry. (dzieci i rodzice przechyla się do tyłu).
- Saneczki mijają linię mety. (dzieci i rodzice klaszcze dwa razy w ręce – hip, hip, podnosi ręce do góry – hurra!).
Polecenia można powtarzać, dzieci mogą wymyślać własne warianty zabawy.
8. Zabawy językowe – zagadki, łączenie zdań z wykorzystaniem spójników a, i.

R. odczytuje zagadki, a dzieci podają odpowiedzi.

Biały brzuszek, głowa biała,
biała postać doskonała.
On nie biega, tylko stoi,
nawet mrozu się nie boi.
(bałwan)

Leci z góry, niby piórka białe,
jak pierzynka otula drzewa – duże, małe,
lecz gdy mrozu już nie ma,
szybko w wodę się zmienia.
(śnieg)

Co to jest, na pewno wiesz.
Chętnie jadą na dół,
ale na górę musisz
ciągnąć je za sznurek.
(sanki)

Co to za deski? Choć są bez kół,
to jeżdżą szybko z góry w dół.
(narty)

 Tworzymy zdania – zabawa rozwijająca kompetencje językowe.

R. podaje parami zdania lub fragmenty zdań. Dzieci łączą je ze sobą w dłuższe wypowiedzi
za pomocą odpowiednich spójników. Np.


Tomek ma miotłę… (i) …marchewkę dla bałwana.
Zimą pada śnieg… (a) …latem pada deszcz.
Ala jeździ na nartach… (a) …Ola jeździ na sankach

9. Praca z kartą pracy 2, s. 40 

- Rysuj szlaczek po śladzie,

- Pomóż Poli - połącz w pary akcesoria potrzebne do uprawiania wybranych sportów. Czy pamiętasz ich nazwy? Otocz czerwoną pętlą akcesoria potrzebne do uprawiania sportów na świeżym powietrzu.

KP2., s.41

Obejrzyj obrazki. Odszukaj na nich pięć błędnych zachowań. Czy potrafisz je znaleźć? Co zrobić, żeby zabawy dzieci stały się bezpieczne? Czy potrafisz znaleźć na obrazkach ukryte litery i cyfry? Otocz je pętlami w twoim ulubionym kolorze.

Zeszyt Supersmyka s.40

Polecenia:
- Wyszukaj i zaznacz na obrazku elementy, w których nazwach słyszysz głoskę s.
- Policz śnieżynki każdego rodzaju. Wpisz ich liczbę w puste pola. Których śnieżynek jest najwięcej? Otocz je pętlą.
Rysuj szlaczek po śladach, a potem – samodzielnie.

10. Kalendarz przeżyć - uzupełnianie przez dzieci kalendarza z poprzednich zajęć.

Dzieci wskazują dany dzień tygodnia i odpowiadają na pytania:
Jaki dzień był wczoraj?
Jaki dzień będzie jutro?
- Co ciekawego wydarzyło się dzisiaj w 

W weekend uzupełnijcie kalendarz przeżyć z soboty i  niedzieli.

Chłopcy, którzy grają rolę pastuszków proszę, żeby przypomnieli sobie taniec do znanej muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=rXmWLFw39xI

Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.



W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.


Miłego dnia! Serdecznie pozdrawiamy i życzymy udanego weekendu!!! Do zobaczenia we wtorek! Pani Justyna i Grażyna

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

  Data: 08.02.22 r. (wtorek) Temat kompleksowy:  Dlaczego pewien czwartek jest tłusty? Temat dnia:  Bale jak z bajki. 1. Poranna rozgrzewa  ...