środa, 8 grudnia 2021

 Data: 09.12.2021 r. (czwartek)

Temat kompleksowy: Jakie sporty uprawia Pani Zima?

Temat dnia: Dni tygodnia

1. Hej, dzień dobry zabawa powitalna.

Witajcie kochani, przywitajmy się rymowanką wesołym  i tańcem. Wysłuchajcie rymowanki, następnie razem z rodzicem ją powtórzcie:

Tydzień ma siedem dni,  

znam je ja, znasz je ty!

Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela!

Rodzic pyta: Jaki dzień jest dzisiaj? Przed powtórzeniem rymowanki klaśnijcie w dłonie, kiedy usłyszycie nazwę danego dnia. 

2. Mała rozgrzewka przy muzyce If you're Happy and you know it. 

Zatańczmy razem. Mam nadzieję, że jesteście dziś szczęśliwi :)

https://www.youtube.com/watch?v=hwTwt4oIW3U

3. Ile waży worek?  - zabawa z szacowaniem ciężaru.

Przygotujcie trzy małe worki, klocki tej samej wielkości, kartoniki z liczbami od 1 do 7.

R. przygotowuje wcześniej trzy worki. Do jednego z nich wkłada sześć klocków, do drugiego – dwa klocki. Do trzeciego worka wkłada na oczach dzieci cztery klocki (dzieci przeliczają) i prosi dziecko o odnalezienie kartonika z odpowiednią cyfrą. R. kładzie worek obok liczby 4. Następnie dziecko bierze do jednej ręki worek z czterema klockami, a do drugiej – jeden z przygotowanych worków (z sześcioma lub z dwoma klockami). Zadaniem dziecka jest ocenić, który worek jest cięższy, oraz odgadnąć, ile klocków może być w środku. R. zapisuje odpowiedzi dzieci na kartce. Dzieci mogą porównywać dwa dowolne worki, worek z czterema klockami zawsze muszą położyć przy kartoniku z liczbą. Zachęcam dzieci
do używania określeń:
waży więcej (jest cięższy), waży mniej (jest lżejszy), rodzic podpowiada: Powiedziałeś/powiedziałaś, że ten worek jest lżejszy niż worek z czterema klockami. Czy w takim razie jest w nim mniej czy więcej takich samych klocków? Jak myślisz, ile? Na koniec dziecko przelicza klocki.

4. Kalendarz przeżyć - zabawa z nazywaniem dni tygodnia.

Odpowiedzcie na pytania:

- Ile dni ma tydzień?
- Czy znacie nazwy dni tygodnia?
- Czy potraficie je powiedzieć w odpowiedniej kolejności?

Przygotujcie długi pas papieru i podzielcie go pionowymi kreskami na 8 części (jedna część formatu A5). W pierwszej części wpiszcie swoje imię, możecie też coś narysować, w kolejnych częściach zaznaczcie nazwy dni tygodnia napisane wielkimi drukowanymi literami. Rodzic pyta, co wydarzyło się w przedszkolu w poniedziałek i we wtorek, następnie w środę i kolejne dni w domu. Narysujcie to proszę w kalendarzu i codziennie uzupełniajcie kalendarz. 

5. Słuchanie wiersza Jana Brzechwy "Tydzień" i zabawy inspirowane wierszem.

https://www.youtube.com/watch?v=gwbR7N6xUsc

Rozmowa na temat wiersza:

R. zadaje pytania:
- Ile dzieci miał Tydzień?
-  Czy potrafisz je wymienić?
- Dlaczego Tydzień w Niedzielę pytał o Poniedziałek?


Zabawy inspirowane wierszem.
-  Co robił Poniedziałek?
Kartoniki z napisami: kot - 4 kartoniki, sok, mol, kos, dom, worek, klocki.
R. wkłada do worka kartoniki z napisami i przekazuje worek dziecku. Dziecko kolejno losuje kartoniki i próbują odczytać wyrazy. Gdy dziecko znajdzie wyraz kot, R. kładzie jeden klocek – punkt. Po zakończeniu zabawy dzieci przeliczają klocki. R. pyta: Co to znaczy: kupić kota w worku? Jeżeli dzieci nie znają powiedzenia,
R. wyjaśnia im jego znaczenie.


- Co robił Czwartek?
Sylwety z jasnoniebieskiego papieru, przypominające kształtem wybrane przedmioty – np.: głowę kota, rybę, kwiatek, cukierek – każda pocięta na dwie części, taśma klejąca.
R. rozpoczyna zabawę słowami: Czwartek łatał dziury w niebie. Popatrzcie na te pocięte chmurki. Spróbujcie je połączyć i sklejcie taśmą. Powiedzcie, jaki przedmiot przypomina wam ich kształt. Czy gdy patrzycie w niebo, chmury przypominają wam coś swoim kształtem?


Co robiła Sobota?
Pudełka z klockami, kartki formatu A4 w wybranych kolorach.
Dziecko otrzymuje pudełko z kolorowymi klockami oraz jedną kartkę formatu A4 w danym kolorze. Zadaniem dziecka jest zrobienie porządków – znalezienie wszystkich klocków w kolorze kartki. Dzieci przeliczają klocki, szacują których jest więcej, mniej lub tyle samo.


- Co robiła Niedziela?
Nagranie muzyki relaksacyjnej, odtwarzacz CD.
Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy i odpoczywają przy muzyce relaksacyjnej.


6. Ćwiczenie z kalendarzem.

Kalendarz trójdzielny z przesuwanym okienkiem, kredki.
Po ustaleniu aktualnego dnia tygodnia R. pokazuje kalendarz trójdzielny z niedzielą zaznaczoną okienkiem, omawia układ kalendarza i zadaje dzieciom pytanie: Czy wiecie, jak przesunąć suwak, by zaznaczyć poniedziałek? Następnie R. daje dziecku jedną
kartę (jeden miesiąc) wyrwaną z kalendarza.

Zadania do kalendarza/ pytania do dzieci:
- Dlaczego jeden dzień tygodnia jest zaznaczony czerwonym kolorem? Jaki to dzień tygodnia?
- Pokaż palcem poniedziałek. Zaznacz ten dzień kredką.
- Policz, ile poniedziałków jest w miesiącu (tu odpowiedzi dzieci mogą się różnić ze względu na miesiąc).
- Dziś jest czwartek. Jaki dzień jest jutro? Jaki dzień był wczoraj?- 
Czy potrafisz odczytać datę? Dziś jest czwartek. Który to dzień tego miesiąca? (Warto zwrócić uwagę dzieci na prawidłowe użycie liczebników porządkowych).

7. Praca z  kartą pracy, cz. 2, s. 38–39 i Zeszytem Supersmyka.

Polecenie:
Posłuchaj, co robiła Ania każdego dnia tygodnia (tekst znajduje się na kolejnej stronie).
- Przeczytaj razem z osobą dorosłą nazwy dni tygodnia. Połącz je z obrazkami, które do nich pasują. W pustej ramce narysuj to, co robiłeś/robiłaś wczoraj. Jaki to był dzień tygodnia?
 

Zeszyt Supersmyka s.38 – pisanie liter spo śladach i samodzielnie.

Polecenie:
Rysuj palcem po literach sS. Pisz litery po śladach, a potem – samodzielnie.

Zeszyt Supersmyka – rozwijanie sprawności manualnej, czytanie.


Zeszyt Supersmyka, s. 39.
Polecenie:
Przeczytaj z osobą dorosłą nazwy dni tygodnia. Odszukaj kartoniki z tymi samymi nazwami. Pokoloruj je po prawej stronie na odpowiednie kolory.
- Przeczytaj sylaby. Pisz po śladach poznanych liter. Przeczytaj wyrazy

8. Płatki śniegu – ćwiczenie oddechowe.
Białe piórka (po jednym dla każdego dziecka).
Każde dziecko kładzie na dłoni białe piórko. Nabiera powietrze nosem i powoli wypuszcza je ustami, dmuchając na piórko.

9. Muzyczna gimnastyka - ćwiczenia w podskokach.

Poćwiczmy razem

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

10. Utrwalenie piosenki "Sanna".

https://www.youtube.com/watch?v=QhKZAS2s6G4&list=PL-TE2Urti3E5LyB8e_-LzV1kIkAjruesP


Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.



Ćwiczcie proszę teksty na jasełka.

Serdecznie Was pozdrawiamy i przytulamy mocno! Pani Justyna i Grażyna



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

  Data: 08.02.22 r. (wtorek) Temat kompleksowy:  Dlaczego pewien czwartek jest tłusty? Temat dnia:  Bale jak z bajki. 1. Poranna rozgrzewa  ...