30.03.2021 (wtorek)
Temat: Symbole Świąt Wielkanocnych
1.”Znaki Wielkanocy” – poruszaj się przy piosence ZOZI
2. „Dokończ…”
* jaki dzisiaj jest dzień tygodnia….
*
wczoraj był…
*
jutro będzie…
*
pojutrze…
*
wymień wszystkie dni tygodnia …
* czy
wiesz, że tydzień przed Wielkanocą to …Wielki Tydzień?
3.”Bajeczka wielkanocna” – dziecko z kartką siedzi przy stole, rodzic czyta bajeczkę i prosi by podczas słuchania starało się zapamiętać kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź dziecko może narysować lub zapisać w dowolny sposób.
Bajeczka wielkanocna A. Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało
promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z
pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe
Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało
grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być
pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko
puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę
jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka
i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie
uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero
byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła
po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło
śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem –
odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka?
Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze
kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek,
kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko,
starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone
wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało
się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już
czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem
dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z
ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny
biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał
Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich
małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały
wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W
Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Rozmowa na
temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
· Jak
przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie
kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
· Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych?
(święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z
podaniem zwyczajów świątecznych, to rodzic pomaga zagadkami.
zagadki
· Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w
święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych,
pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
· Świecimy
je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby,
bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
· Przeważnie
jest biały i na stole leży . Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
· Jak
się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
· Żółciutkie
kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą(kurczątka) Upleciony ze słomy, wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z
lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
· Ma
długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek.
(zając)
4. Praca z KP3.52 - 53 – odczytywanie rytmu, czytanie wyrazów, wycinanie.
Uzupełnianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczości.
Praca z CziP58 – analiza i synteza głoskowa wyrazów, wypełnianie diagramu, kreślenie liter.
5. „Wielkanocna zabawa” –
potrzebna będzie wesoła muzyka.
Z czym kojarzą się wam święta Wielkanocne?
(zajączki, baranki, kurczaczki, pisanki).
Włączcie
proszę muzykę i poproście dzieci, żeby
poruszały się do niej w określony sposób. Będzie on zależał od słowa , które
rodzic wypowie po głosce, np.
b-a-r-a-n-k-i. Słowa mają przypisane zachowania: zajączki - kicają, baranki – kłaniają się, kurczaczki – machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach), a pisanki – obracają się.
6. „Łączka dla zajączka” – działanie dziecka.
Dziecko napełnia kubek po jogurcie ziemią lub watą, obficie podlewa i gęsto wysiewa ziarna owsa lub rzeżuchy. Ustawia w ciepłym miejscu.
7. „Niespodzianki w koszyku” – zabawa sensoryczna, rozmowa na temat symboliki Wielkanocy.
Przed dzieckiem stoi przykryty koszyk, w którym są różne przedmioty: palma wielkanocna, jajko, baranek i 2 lub 3 dowolne rzeczy niezwiązane z Wielkanocą, np. lalka, samochód. Dziecko sięga do koszyka i bez wyjmowania stara się określić, co to za przedmiot.
R. wyjaśnia znaczenie każdego z symboli świąt: jajko – nowe życie, odrodzenie; baranek – symbol Jezusa Chrystusa, jego ofiary; palma – pamiątka wjazdu Jezusa do Jerozolimy.
8. „Świąteczne kartki” – praca plastyczna. Czy jest ktoś, może ulubiona ciocia, dziadek, babcia, z kim bardzo chciałbyś być w święta, ale nie będzie to możliwe, bo np. wyjechał gdzieś daleko, bo pandemia? Co można zrobić, by sprawić mu świąteczną radość? Jeśli dziecko nie wpadnie na pomysł wysyłania życzeń, R. mu to sugeruje. Rozmowa toczy się wokół różnych sposobów wysyłania życzeń. R. proponuje, by zrobić świąteczne kartki, które można podarować lub wysłać albo komuś bliskiemu. Zachęcamy do wykonania kartek. Może zainspirują Cię zdjęcia lub wymyślisz
Dziecko wspólnie z R. układają tekst życzeń do wklejenia na świąteczną kartkę. R. zapisuje tekst ręcznie – krótki i prosty. Dziecko zdolne przepisuje pod nadzorem R. tekst na komputerze i drukują lub ręcznie. Podpisuje się samodzielnie.
Zachęcamy Was do spacerowania i obserwacji środowiska
przyrodniczego, zwracania uwagi na zmiany, pojawiające się rośliny, kwiaty w
ogródkach. Pozdrawiamy:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz