31.03.2021( środa)
Temat: Robimy pisanki
1.„Taniec kurcząt” – rozgrzewka
taneczna.
2.„Bajka o jajkach” – obejrzenie prezentacji multimedialnej na temat jajek: co wykluwa się z jajka, jakie są rodzaje jajek, co można zrobić z jajek.
3. Piosenka - Kura czy jajo? Posłuchaj
i zaśpiewaj.
4. „Jajko
mądrzejsze od kury” – doświadczenia. Pod czujnym okiem rodziców
przeprowadźcie kilka doświadczeń.
Potrzebne będą: 1 surowe jajko woda, sól, ocet, latarka, 3 szklane butelki, zapałki, szklanki
– „Jajko w occie” – wypowiedzi na temat wyglądu i cech jajka z octu i zwykłego, prześwietlanie obu jajek latarką.
– „Jajko w butelce” – obserwacja. Na szyjkach 3 szklanych butelek z otworem nieco mniejszym od najszerszego obwodu jajka stawiamy surowe jajko w twardej skorupce, jajko z octu i jajko ugotowane na twardo i obrane.
R. zadaje pytanie:
Co się stanie, gdy do butelki wrzucimy zapalone zapałki?
Dziecko stawia tezy. R. wrzuca do kolejnych butelek zapalone zapałki, a dziecko stawia na szyjce jajko – na jednej surowe, na drugiej to z octu. Obserwuje wynik. W butelce w wyniku spalania tlenu wytworzyło się podciśnienie, które wciąga jajko z octu. Uwaga! Surowe jajko może się rozbić.
– „Uczymy jajko pływać” – działanie dziecka. Potrzebne będą jajka o różnym stopniu świeżości. Dziecko ma szklankę napełnioną wodą do 3/4 wysokości. Wkłada do niej jajko i sprawdza, jak ono zachowuje się w wodzie.
Jajko świeże zatonie – nie ma w nim powietrza; jajko nieświeże będzie się unosiło tuż pod powierzchnią – w środku ma dużo powietrza.
5. Zabawy ruchowe
- „Jajka do koszyka” – zabawa z elementem rzutu. Dziecko staje ok. 2 m od kosza. Wrzuca do niego piłki. Zabawa kończy się, gdy wszyscy wrzucą piłki.
- „W chowanego z pisanką” – zabawa integracyjna.
Dziecko zakrywa na chwilę oczy lub wychodzi z pokoju, R. w dowolnym miejscu chowa styropianowe jajko. Dziecko ma znaleźć jajko, kierując się wskazówkami co do odległości: najdalej, daleko, blisko, bliżej, najbliżej, jest.
Gdy odnajdzie jajko, teraz ono chowa, a R. szuka.
6.„Pisanki” – rozmowa z dziećmi.
Dzieci ustalają temat rozmowy podczas rozwiązywania rebusu:
Wielkanocne pisanki
Rodzic podaje informacje na temat pisanek:
– nazewnictwo: pisanki – pisanie wzorów gorącym woskiem na skorupce, barwienie, zdejmowanie wosku i ponowne nakładanie i barwienie w innym kolorze (metoda batikowa);
kraszanki - wydrapywanie w zabarwionej skorupce cienkich linii;
– różne sposoby wykonania w zależności od regionu;
– naturalne barwniki do jajek (łupiny cebuli, sok z buraka, sok z czerwonej kapusty itp.)
7. ”Pisanki, kraszanki,
skarby wielkanocne” - piosenki dla dzieci
8.„Pisanki” – działanie dzieci.
Każde dziecko ma jajko na twardo w skorupce lub wydmuszkę, dość gruby sznurek, słoje z rozpuszczonymi barwnikami do jajek lub kolorowymi tuszami
Owija ją kilka razy dość grubym sznurkiem i wkłada do słoja z przygotowanymi barwnikami. Są to barwniki do jajek lub rozcieńczone kolorowe tusze przygotowane wcześniej w dużych słojach – kilka dowolnych kolorów.
9. Praca w książkach
Praca z KP3.54 – ćwiczenia w czytaniu i liczeniu, kolorowanie według instrukcji, logiczne myślenie.
Praca z CziP59 – rysowanie po śladzie, kreślenie ornamentów, pisanie wyrazów po śladzie.
Praca z L.58 – wykonywanie obliczeń i kolorowanie pisanek wg wskazówek.
Na koniec kilka
propozycji do wykorzystania przez chętnych:
„Jak
narysować zajączka?"
„Jak narysować kurczaczka?"
Bajki dla chetnych
:
Kubuś – Wielkanoc
Zou i Wielkanocny królik
Maks i Ruby – czekoladowy kurczak
Kot Filemon – Wielkanocne sprzątanie
Pamiętajcie o dokładnym myciu rąk po spacerze, zabawie i przed posiłkami.
Dbajcie o siebie. Pozdrawiamy:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz