27.04.2020 r.
Temat dnia : Polskie symbole narodowe.
1. „Mój sen” - zachęcenie dziecka aby
opowiedziało co mu się śniło.
2. Ćwiczenia poranne
· „Koty na parapecie” – dziecko chodzi
na czworaka (na kolanach i dłoniach) rozglądając się uważnie. Na hasło
R.: Kotki na parapecie zwija się w kłębek i leży nieruchomo aż
do momentu, gdy R. powie: Kotki na spacer.
· „Ruchomy dywan” – dziecko leży na
dywanie, z rękoma blisko ciała. Na hasło R. dziecko przetacza się w
jedną stronę . Kiedy doturla się do ściany, próbuje przetoczyć się w drugą
stronę.
· „Tydzień” – dziecko stoi na
dywanie, nogi złączone. Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie do przodu i do
tyłu z jednoczesnym wymawianiem nazw dni tygodnia.
· „Wahadło” – dziecko stoi na
dywanie, nogi w lekkim rozkroku, ręce na biodrach. Przenosi ciężar ciała z
jednej nogi na drugą, huśtając się jak wahadło.
· „Głaz” – dziecko siedzi w
siadzie skrzyżnym. Ręce wyprostowane w łokciach trzyma nad głową. Zadaniem
dziecka jest jak najwolniejsze przeniesienie wyobrażonego ciężkiego głazu
trzymanego w rękach na głowę. Kiedy to nastąpi – w podobny sposób ma unieść
wyobrażony głaz aż do wyprostowania łokci. R. przypomina, by dziecko nabierało
powietrza nosem, a wypuszczały je ustami.
3. Zapoznanie
z historią powstania państwa polskiego.
Film edukacyjny: Polak
Mały! (scenariusz i reżyseria: Justyna i Maciej Marcińscy, produkcja- Instytut
Pamięci Narodowej, Oddział w Krakowie)
3. Polska – R.. demonstruje mapę Europy z zaznaczonym
konturem Polski, wyraźnym kształtem Bałtyku. Obok umieszcza flagę
Polski, a po przeciwnej stronie – godło Polski. Zadaniem dzieci
jest wskazywanie symboli pojawiających się w treści wiersza. Można
wykorzystać Karty Pracy str. 11
- zapoznanie z mapą Polski
Polska (fragment)
Małgorzata Strzałkowska
Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą jest ojczyzną
- Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga
- Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła”
- Któż z Polaków nie zna tego?
„Mazurek Dąbrowskiego” – R. wprowadza dziecko do właściwego słuchania
hymnu narodowego: W jakich okolicznościach słyszymy hymn Polski?
Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym
turnieju, meczu? W jaki sposób powinniśmy słuchać hymnu? R. zapoznaje
dzieci z postawą przyjmowaną podczas słuchania/ śpiewania hymnu i wyjaśnia, że
jest to ważna pieśń dla Polaków. R. powtarza z dzieckiem wers po
wersie fragment tekstu hymnu (dwie zwrotki). Następnie odtwarza nagranie hymnu
i prosi dziecko, żeby wstało i spróbowało go zaśpiewać.
4. „F jak fotel, f jak flaga” – prezentacja litery w
wyrazie. R. pisze na kartce litery F, f. Prosi dziecko o
wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: fo-tel, fla-ga, jednocześnie
wskazując kolejne pola w książce (Karty Pracy 4, 5a). Dziecko wraz z R. liczy
sylaby zawarte w wyrazie. R. prosi dziecko o zaproponowanie innego gestu, który
pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi
palcem itp.
Następnie R. wskazuje model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski)
i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak
wcześniej z analizą sylabową. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami
na planszy.
R. prosi dziecko o podanie skojarzeń związanych z kształtem litery F, f.
Prezentuje sposób pisania liter F i f na tablicy, na kartce zwraca uwagę na
kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
R. prosi dziecko by wyszukało w mieszkaniu różnych przedmiotów, w których
nazwie występuje głoska f.
· Praca z KP4.5a –
zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie liczby głosek w nazwach obrazków
· Praca z KP4.5b –
pisanie litery F, f po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f znalezionej wśród
innych liter, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do
tekstu.
· Praca z KP4.11a –
czytanie prostych wyrazów, pisanie wyrazów po śladzie, wycinanie napisów i
przyklejanie pod właściwymi ilustracjami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz