poniedziałek, 27 kwietnia 2020


27.04.2020 r.

Temat dnia : Polskie symbole narodowe.

1. „Mój sen” - zachęcenie dziecka aby opowiedziało co mu się śniło.

2. Ćwiczenia poranne
·         „Koty na parapecie” – dziecko chodzi na czworaka (na kolanach i dłoniach) rozglądając się uważnie. Na hasło R.: Kotki na parapecie zwija się w kłębek i leży nieruchomo aż do momentu, gdy R. powie: Kotki na spacer.
·         „Ruchomy dywan” – dziecko leży na dywanie,  z rękoma blisko ciała. Na hasło R. dziecko przetacza się w jedną stronę . Kiedy doturla się do ściany, próbuje przetoczyć się w drugą stronę.
·         „Tydzień” – dziecko stoi na dywanie, nogi złączone. Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie do przodu i do tyłu z jednoczesnym wymawianiem nazw dni tygodnia.
·         „Wahadło” – dziecko stoi na dywanie, nogi w lekkim rozkroku, ręce na biodrach. Przenosi ciężar ciała z jednej nogi na drugą, huśtając się jak wahadło.
·         „Głaz” – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Ręce wyprostowane w łokciach trzyma nad głową. Zadaniem dziecka jest jak najwolniejsze przeniesienie wyobrażonego ciężkiego głazu trzymanego w rękach na głowę. Kiedy to nastąpi – w podobny sposób ma unieść wyobrażony głaz aż do wyprostowania łokci. R. przypomina, by dziecko nabierało powietrza nosem, a wypuszczały je ustami.

3.  Zapoznanie z historią powstania państwa polskiego.
Film edukacyjny: Polak Mały! (scenariusz i reżyseria: Justyna i Maciej Marcińscy, produkcja- Instytut Pamięci Narodowej, Oddział w Krakowie)


3. Polska – R.. demonstruje mapę Europy z zaznaczonym konturem Polski, wyraźnym kształtem Bałtyku. Obok umieszcza flagę Polski, a po przeciwnej stronie – godło Polski. Zadaniem dzieci jest wskazywanie symboli pojawiających się w treści wiersza. Można wykorzystać Karty Pracy str. 11 

- zapoznanie z mapą Polski

Polskie symbole narodowe

Polska  (fragment)  
Małgorzata Strzałkowska

Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko?  Nie! Nie wszystko!

Polska naszą jest ojczyzną
- Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.

Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.

Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga
- Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.

Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła”
- Któż z Polaków nie zna tego?

„Mazurek Dąbrowskiego” – R. wprowadza dziecko do właściwego słuchania hymnu narodowego: W jakich okolicznościach słyszymy hymn Polski? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju, meczu? W jaki sposób powinniśmy słuchać hymnu? R. zapoznaje dzieci z postawą przyjmowaną podczas słuchania/ śpiewania hymnu i wyjaśnia, że jest to ważna pieśń dla Polaków. R. powtarza z dzieckiem wers po wersie fragment tekstu hymnu (dwie zwrotki). Następnie odtwarza nagranie hymnu i prosi dziecko, żeby wstało i spróbowało go zaśpiewać. 



4. „F jak fotel, f jak flaga” – prezentacja litery w wyrazie. R. pisze na kartce litery F, f. Prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: fo-tel, fla-ga, jednocześnie wskazując kolejne pola w książce (Karty Pracy 4, 5a). Dziecko wraz z R. liczy sylaby zawarte w wyrazie. R. prosi dziecko o zaproponowanie innego gestu, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem itp.
Następnie R. wskazuje model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z analizą sylabową. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami na planszy.
R. prosi dziecko o podanie skojarzeń związanych z kształtem litery F, f. Prezentuje sposób pisania liter F i f na tablicy, na kartce zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
R. prosi dziecko by wyszukało w mieszkaniu różnych przedmiotów, w których nazwie występuje głoska f.

·         Praca z KP4.5a – zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie liczby głosek w nazwach obrazków
·         Praca z KP4.5b – pisanie litery F, f po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f znalezionej wśród innych liter, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do tekstu.
·         Praca z KP4.11a – czytanie prostych wyrazów, pisanie wyrazów po śladzie, wycinanie napisów i przyklejanie pod właściwymi ilustracjami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

  Data: 08.02.22 r. (wtorek) Temat kompleksowy:  Dlaczego pewien czwartek jest tłusty? Temat dnia:  Bale jak z bajki. 1. Poranna rozgrzewa  ...